Odpowiednia dieta

Odpowiednia dieta jest zawsze ważnym aspektem rozwoju i zdrowia zwierzęcia. W przypadku zwierząt z chorobami skóry jej wybór ma szczególne znaczenie, ponieważ zawarte w niej niektóre składniki (zwłaszcza pochodzenia białkowego) mogą wpływać niekorzystnie na funkcjonowanie przewodu pokarmowego i skóry. Dodatkowo, co jest szczególnie ważne u pacjentów dermatologicznych, prawidłowo dobrana dieta pozwala kontrolować objawy kliniczne takie jak świąd, rumień czy obrzęk skóry. Wielostronna efektywność przemysłowej diety hipoalegicznej (eliminacyjnej i/lub leczniczej) wzbogaconej o wielonienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w oleju rybnym czy oleju z ogórecznika lub opartej na hydrolizowanym źródle białka pozwala łagodzić podrażnienia skóry i zapobiegać objawom klinicznym nadwrażliwości skóry. Wyboru najkorzystniejszej diety hipoalergicznej należy dokonać podczas konsultacji z lekarzem weterynarii.

W przypadku atopowego zapalenia skóry diety hipoalergiczne mają za zadanie zapobiegać infekcjom skóry. Funkcje te spełniają poprzez zawartość wyselekcjonowanych źródeł białka i dodatek wielonienasyconych kwasów tłuszczowych - eikozanoidów - zawartych w oleju z ogórecznika i oleju rybnym. Kwasy te podawane regularnie w diecie budują błony komórkowe keratynocytów skóry, działając przeciwświądowo i przeciwzapalnie. Poza tym, jak pokazują badania u zwierząt z atopowym zapalenie skóry, dodatkowa absorpcja wielonienansyconych kwasów tłuszczowych prowadzi do zmniejszenia dawek efektywnych sterydów podczas ich leczenia. Dodatek w diecie kurkumy, aloesu, tauryny i witaminy C pomaga znacząco zmniejszyć objawy kliniczne atopii.

Zawarcie w diecie kurkumy, aloesu, tauryny i witaminy C pomaga znacząco zmniejszyć objawy kliniczne atopii.

Właściciel zwierzęcia, u którego stwierdzono nadwrażliwość pokarmową lub atopowe zapalenie skóry, może decydować się na jedną z dwóch diet:
Dieta eliminacyjna (monodieta)
Przygotowywana w domu na bazie „bezpiecznych źródeł białka”. Poszukiwanie takiej diety jest uciążliwe, pracochłonne, a co najważniejsze - dieta taka jako monodieta oparta na jednym źródle białka, węglowodanów i tłuszczów, jest dietą ubogą w inne składniki konieczne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Dieta eliminacyjna (monodieta)
Jej skład zapewnia pełne zapotrzebowanie bytowe zwierzęcia, a dodatkowo zawiera składniki podnoszące zdolności obronne i ochronne skóry.

Ponieważ często u zwierząt z atopowym zapaleniem skóry stwierdza się jednocześnie nadwrażliwość pokarmową dieta hipoalergiczna oparta na wyselekcjonowanym źródle białka (jagnięcina z ryżem, ryba, królik z ziemniakami, itp.) może okazać się nieskuteczna. Dla takich pacjentów zalecana jest dieta hipoalergiczna oparta na hydrolizowanym białku i węglowodanach (hydrolizowane białko sojowe, mięso kurczaka, kukurydza).

Diety oparte na proteinach hydrolizowanych np. soi są obecnie najbardziej skutecznymi dietami hipoalergicznymi w przypadku pacjentów z nadwrażliwością pokarmową i atopowym zapaleniem skóry.

W takiej diecie enzymatyczna hydroliza wszystkich protein tj. rozszczepienie białek na mniejsze fragmenty peptydowe, uniemożliwia identyfikację alergenów pokarmowych przez układ immunologiczny chorego zwierzęcia, a tym samym nie wywołuje fazy efektorowej nadwrażliwości. Jak pokazują badania, u psów z nadwrażliwością na proteiny sojowe, którym podawano nienaruszone proteiny sojowe, występował świąd skóry; jednak reakcja taka nie wystąpiła, gdy żywiono je hydrolizatem soi. Należy zatem sądzić, że diety oparte na proteinach hydrolizowanych np. soi są obecnie najbardziej skutecznymi dietami hipoalergicznymi w przypadku pacjentów z nadwrażliwością pokarmową i atopowym zapaleniem skóry.

Wniosek
  • zwierzę powinno otrzymywać wyłącznie zaleconą przez lekarza dietę (żadnych przysmaków czy resztek ze stołu). W przeciwnym razie nie przyniesie ona żadnych efektów;
  • należy poinformować wszystkich w rodzinie oraz znajomych, iż zwierzę ma alergię i otrzymuje wyłącznie specjalną dietę, zaleconą przez lekarza weterynarii;