Objawy chorób skóry

Zmiany skórne towarzyszą wielu chorobom, zarówno dotyczącym samej skóry, jaki i chorobom układowym (np. zaburzenia hormonalne, zatrucia, nowotwory). Z drugiej strony objawy skórne towarzyszące różnym chorobom skóry mogą być do siebie bardzo podobne, co niejednokrotnie bardzo utrudnia rozpoznanie.
Czy wiesz, że...
Jednym z najczęstszych objawów towarzyszących chorobom skóry jest świąd; stanowi on główny powód wizyty u lekarza. Może wyrażać się intensywnym drapaniem, wylizywaniem, ocieraniem, a także trzepaniem głową lub „saneczkowaniem”. Warto zaobserwować, które miejsca na ciele psa swędzą najbardziej, zwrócić uwagę na intensywność drapania czy lizania, a także na porę dnia, a nawet porę roku, kiedy świąd się nasila. Każda z tych informacji może okazać się istotna w rozmowie z lekarzem i przyczynić się do postawienia właściwego rozpoznania i ustalenia przyczyny choroby.

Zaczerwienienie skóry

Zaczerwienienie skóry to częsty objaw procesów zapalnych. Najłatwiej zaobserwować go na nieowłosionej lub skąpo owłosionej skórze brzucha, małżowin usznych, przestrzeni międzypalcowych, a także w okolicy odbytu. Może pojawić się również na skórze grzbietu czy szyi, gdzie jest nieco trudniej zauważalny.

Nie należy go lekceważyć, gdyż może być wczesnym objawem wielu, czasem naprawdę groźnych, chorób skóry. Bez względu na to, czy zmianom tym towarzyszy świąd czy nie, należy problem zgłosić lekarzowi.

Przykry zapach

Przykry zapach to objaw, którego trudno nie zauważyć. Często towarzyszy zmianom łojotokowym, zakażeniom grzybiczym (np. malassesioza), chorobom pasożytniczym takim jak nużyca czy świerzb, a także zapaleniom zewnętrznego kanału słuchowego o różnej etiologii.

Nie należy odkładać konsultacji w lecznicy licząc, że może kolejna kąpiel czy zmiana szamponu na inny w końcu usuną problem. Przykry zapach może towarzyszyć procesom ropnym, które wymagają wprowadzenia stosownego leczenia.

Łysienie

Łysienie to nie defekt urody naszego pupila, ale często objaw chorobowy. Istotne jest, czy zmiany są symetryczne, jakie jest ich umiejscowienie i czy nie chorują inne zwierzęta lub ludzie mieszkający pod jednym dachem z łysiejącym psem czy kotem. Umiejscowienie zmian pomaga zawęzić listę chorób, które podejrzewamy. Lekarz po zbadaniu pacjenta z pewnością zaleci dodatkowe próby laboratoryjne, aby wykluczyć choroby zakaźne czy zaraźliwe i uchronić właścicieli przed zakażeniem. Pamiętajmy, że choroby grzybicze, których jednym z objawów może być utrata włosa są groźne dla ludzi. Należy zaobserwować, czy łysienie jest spontaniczne czy też powstaje na skutek intensywnego wylizywania.

Zmiany w okrywie włosowej

Mogą być wyrazem zaburzeń hormonalnych w równym stopniu u obu płci. Nowotwory jąder, jajników, nadczynność kory nadnerczy czy niedoczynność tarczycy to jedne z najgroźniejszych chorób, które na początku mogą objawiać się właśnie symetrycznymi wyłysieniami.

Włos może wypadać całymi kępkami lub pojedynczo, tworząc tzn. przeczosy, gdzie wyraźnie między sierścią prześwituje skóra. Jeżeli na legowisku znajdujemy właśnie takie kępki włosów zlepionych ze sobą, pomimo braku świądu czy widocznych na psie ubytków włosa, należy zgłosić się do lekarza w celu wykonania zeskrobiny i wykluczenia np. nużycy.

Matowy, suchy, łamiący się włos

Matowy, suchy, łamiący się włos to także powód do konsultacji u lekarza. Może to świadczyć o zarobaczeniu zwierzęcia lub o zmianach hormonalnych np. niedoczynności tarczycy.

Nawet obecność z pozoru „niewinnych” zaskórników czy twardych, zwapniałych tarczek może być ważnym objawem rozwijającej się nadczynności kory nadnerczy. Wówczas w celu potwierdzenia podejrzeń konieczne będą również badania krwi.

Strupy, pęcherzyki, grudki lub krosty

W przypadku, gdy widoczne są strupy, pęcherzyki, grudki czy krosty na skórze zwierzęcia, nie wystarczą doraźne środki w postaci przemywania wodą utlenioną czy jodyną.

Takie zmiany wymagają ustalenia przyczyn ich powstania i jak najszybszego ich usunięcia. Jeśli są to zmiany ropne, to z pewnością zostanie wykonane badanie cytologiczne, wymaz i antybiogram, aby właściwie dobrać leki.

Nie należy bagatelizować wyżej opisanych zmian, gdyż niekontrolowane mogą prowadzić do poważnych komplikacji , co znacznie wydłuża proces leczenia.
Im szybciej reagujemy nawet na z pozoru błahe zmiany w zachowaniu czy wyglądzie naszego zwierzęcia, tym efekty leczenia będą szybsze i trwalsze